dieta Atkinsa:

-faza wprowadzająca

-faza kontynuacji

-faza przygotowawcza

-faza utrzymania wagi

-zanim zaczniesz

-dlaczego nie chudnę?

-przykładowe menu

-dieta Kekwicka

-przepisy kulinarne

***

dieta Montignaca

dieta Optymalna

przepisy dietetyczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dieta Atkinsa

Jej twórca ,nieżyjący już dr Robert C.Atkins, oparł swoją dietę na minimalnej ilości węglowodanów. 

Dieta pozwala nie tylko osiągnąć optymalną dla każdego wagę, ale również pozwala pozbyć się niektórych chorób i dolegliwości: cukrzycy, nadciśnienia, niektórych chorób serca, problemów gastrycznych( zgagi, odbijania, wzdęć), niektórych alergii, chronicznych bólów  głowy, stawów, mięśni, zaburzeń układu odpornościowego, bezsenności, depresji, nerwowości, zespołu napięcia przedmiesiączkowego, a nawet uzależnienia od nikotyny.
Dieta ta, jak inne ubogowęglowodanowe, koryguje poziom cholesterolu i trójglicerydów, obniża poziom cukru we krwi oraz ciśnienie tętnicze.
Jest skuteczna, ponieważ likwiduje główny powód otyłości- nadmierny poziom insuliny, hormonu odpowiedzialnego m.in. za mechanizm odkładania się tłuszczu. Hiperinsulinemia( czyli nadmierne wydzielanie insuliny) przyczynia się do powstania cukrzycy, miażdżycy i nadciśnienia, a ostatnio wykryto również jej wpływ na zespół policystycznych jajników(z.Steina-Leventhala), a także podatność na nowotwory piersi.

Tłuszcz w organizmie magazynowany jest w postaci tkanki tłuszczowej jako dodatkowe, zapasowe źródło energii. Jeśli więc ograniczy się do minimum źródło energii ze spożywanych węglowodanów, organizm zacznie czerpać ze zgromadzonych  zapasów. Dr Atkins pisze w swojej książce, że stosując dietę ubogowęglowodanową zyskuje się "korzyść metaboliczną" polegającą na tym, że  organizm przestawi się ze spalania glukozy otrzymywanej z węglowodanów na spalanie tłuszczu i będzie go wykorzystywał jako podstawowe źródło energii. Można więc jeść posiłki o łącznej kaloryczności np. 2000 kcal i chudnąć. Z kolei na diecie niskotłuszczowej taka ilość kalorii może spowodować przybór wagi. Dlaczego? Bo przy spalaniu tłuszczu organizm wydatkuje więcej energii( kalorii) .Jeśli dodatkowo zaczyna się spożywać mniej kcal ( bo maleje apetyt) , waga spada.

Dieta składa się z 4 faz :

1. fazy wprowadzającej

2.fazy kontynuacji utraty wagi

3.fazy przygotowawczej

4.fazy utrzymania wagi

więcej znajdziesz tutaj:

www.atkins.com  ( strona angielskojęzyczna)

oraz w książkach Robert C.Atkins  " Doktora Atkinsa kolejna nowa rewolucyjna dieta" oraz  " Książka kucharska doktora Atkinsa"

Zanim zaczniesz stosować dietę przeczytaj jeszcze to

Da opornych grubasów, na których nie działa ŻADNA dieta, dr Atkins proponuje na początek  tłustą ucztę

Tu znajdziesz przykładowy 7-dniowy jadłospis fazy pierwszej, a w dziale przepisy kulinarne receptury dań polecanych na diecie Atkinsa.

Masz pytania, wątpliwości, czegoś nie rozumiesz?  Napisz do mnie.

( opracowano na podstawie książki Robert C.Atkins "Doktora Atkinsa kolejna rewolucyjna dieta."