dieta Atkinsa:

-faza wprowadzająca

-faza kontynuacji

-faza przygotowawcza

-faza utrzymania wagi

-zanim zaczniesz

-dlaczego nie chudnę?

-przykładowe menu

-dieta Kekwicka

-przepisy kulinarne

***

dieta Montignaca

dieta Optymalna

przepisy dietetyczne

 

 

 

 

 

Faza początkowa

Ma na celu :

  1. przestawienie organizmu ze spalania węglowodanów na spalanie tłuszczu; 

  2. stabilizację poziomu glukozy we krwi i natychmiastowe zahamowanie objawów hipoglikemii- zmęczenia, chwiejności nastroju, braku koncentracji, osłabienia itp.

  3. powstrzymanie napadów niepohamowanego łaknienia węglowodanów, przez stabilizację poziomu glukozy we krwi;

  4. przerwanie uzależnienia od cukru, produktów zbożowych. alkoholu, kofeiny, glutenu...

  5. szybkie tempo utraty wagi, pomimo obfitego sposobu  odżywniania.

Faza ta trwa minimum 14 dni i wprowadza organizm w stan ketozy( nie mylić z pojęciem kwasicy ketonowej!) czyli lipolizy. Jest to stan spalania tłuszczu jako podstawowego źródła energii.Jego ubocznymi produktami sa ciała ketonowe, których nadmiar organizm pozbywa się podczas procesu oddychania oraz wydalając z moczem.Ciała ketonowe uwalniane z tłuszczu w stanie lipolizy, dostarczają energii komórkom( tak samo jak glukoza)

 

Ogólne zasady diety w początkowej fazie ( 14 dni):

 

  1. Jedz regularnie 3 posiłki dziennie lub 4-5 mniejszych, nie pomijaj posiłków i nie rób przerw większych niż 6 godzin między posiłkami.
  2. Możesz zjeść dowolne kombinacje tłuszczu i białek pod postacią drobiu, ryb,  owoców morza, jajek, mięsa, oraz tłuszcze :masło, oliwa z oliwek, majonez, oleje tłoczone na zimno
  3. twój jadłospis nie może przekroczyć więcej niż 20g węglowodanów dziennie, głównie pod postacią warzyw sałatkowych lub innych warzyw. Możesz zjeść do 3 szklanek głównie zielonej sałaty lub innych warzyw zielonych lub 2 szklanki warzyw zielonych i 1 szklankę ugotowanych wg listy. Zapoznaj się z indeksem glikemicznym  produktów
  4. nie wolno absolutnie jeść: owoców, chleba, makaronu, zbóż, warzyw bogatych w skrobię, nabiału poza serem, śmietaną i masłem. Nie jedz orzechów w ciągu 2 pierwszych tygodni, zabronione są też warzywa strączkowe.
  5. nie jedz niczego, co nie znajduje się na liście produktów dozwolonych.
  6. dostosuj wielkość porcji do apetytu. Nie jedz na siłę
  7. Czytaj etykietki w sklepach. Zwróć uwagę na zawartość węglowodanów,
  8. W  restauracji zwróć uwagę na zawartość mąki i cukru w potrawach, unikaj panierek , zawiesistych sosów.
  9. Omijaj potrawy i napoje słodzone aspartamem
  10. Unikaj kawy, herbaty i słodkich napojów gazowanych zawierających kofeinę
  11. Pij co najmniej 8 szklanek dziennie.
  12. w przypadku zaparć dodaj do posiłków otręby pszenne lub siemie lniane

 

Produkty dozwolone:

Możesz jeść bez ograniczeń:

Ryby

Drób

Owoce morza

Mięso

Jajka

Flądra

kurczak

Homar

Cielęcina

Faszerowane

Łosoś

Indyk

Kalmary

Jagnięcina

Jajecznica

Pstrąg

Kura

Kraby

Wołowina

Na miękko

Sardynki

Kaczka

Krewetki

Wędliny niepekl.

Na twardo

Sola

Bażant

Małże

 wieprzowina

Omlety

Śledź

Przepiórka

Mule

 

Sadzone

tuńczyk

gęś

ostrygi

 

W koszulkach

 

Inne produkty dozwolone:

Sery:

Możesz zjeść 75-100 g dziennie serów pełnotłustych, twardych, miękkich, półmiękkich i dojrzałych, takich jak:

Cheddar, Gouda, Mozarella, Camembert, Brie, Szwajcarski, Sery krowie, owcze, kozie

Warzywa sałatkowe:

Można zjeść 2-3 szklanki dziennie takich warzyw jak:

Cykoria

Kapusta

Papryka

Sałata

Ogórek

Koper włoski

Rzodkiew

Seler naciowy

grzyby

Natka pietruszki

rzodkiewka

Szczaw

Pozostałe warzywa:

Możesz zjeść 1 szklankę ich dziennie, jeśli porcja surówki z warzyw sałatkowych nie jest większa niż 2 szklanki

Bakłażan

Dynia

Kapusta

Rzepa

Botwina

Fasolka szparagowa

Kapusta kiszona

Seler korzeniowy

brokuły

Groszek zielony

Karczochy

Szparagi

Brukselka

Kabaczki

Pomidory

szpinak

Cebula

Kalafior

Por

 

Cukinia

kalarepa

rabarbar

 

Uwaga:

Porcja czyli szklanka dotyczy warzyw surowych.

Dodatki do sałatek:

Jajko na twardo, posiekane,  Kwaśna śmietana, Pieczarki smażone, Żółty ser utarty

Przyprawy i zioła:

Bazylia,czosnek,estragon,imbir,kolendra,koper,oregano,pieprz,rozmaryn,szałwia,tymianek.

Sosy sałatkowe przyrządzać z oliwą i sokiem z cytryny, bez cukru.

Tłuszcze:

Oliwa z oliwek, Oleje tłoczone na zimno, Masło.

Napoje:

Kawa bezkofeinowa, herbata, woda, herbaty ziołowe, śmietana kwaśna lub kremówka 2-3 łyżki dziennie, sok z cytryny 2-3 łyżki

Dla urozmaicenia diety:

10-20 oliwek, pół małego awokado,30g kwaśnej śmietany,100g kremówki,2-3 łyżki soku z cytryny lub limonek

 

Przykładowy jadłospis:

Śniadanie:

Omlet z 3 jaj z awokado

Mozarella z pomidorami

Bezkofeinowa kawa ze śmietanką

Lunch:

Befsztyk (230 g)

Szpinak

Sałatka z warzyw liściastych z pieczarkami, cebulą, pomidorem posypana serem żółtym

Obiadokolacja:

Pieczony łosoś (260 g)

Brokuły ,sałata z oliwą z oliwek i sokiem z cytryny

 

Suplementy:

Zestaw witamin i minerałów, chrom

Niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe ( GLA )

L-glutamina, gdy nie możesz powstrzymać się od spożywania cukru